De eerste week!

Deutschland mit dem fahrad

Geschreven op 7 April 2024

Ola,

Leuk dat je deze blog leest. Ik ga proberen eens in de zoveel tijd, als ik een goede locatie heb met solide internet een blogje te plaatsen. En nu hier, de blog van de eerste week...

Mijn idee was om in Zwolle te starten, want ja ehhh, hometown representingzzz... Dus die eerste kilometers vanuit Zwolle naar mijn ouderlijk huis in Nijkerk heb ik op zaterdag gedaan. Daarna met de famz een klein beetje aan pasen gedaan en de maandag (2e paasdag) met toch een klein beetje waterige oogjes het thuisfront verlaten. De eerste dag liep lekker, vol goede moed erin gebeukt. Een beetje regen, een beetje zon en een beetje wind brachten me op de eerste dag naar een camping in Rees (DE). 103KM verder. Er zaten twee campings tegenover elkaar, eentje gaf niemand thuis, na een rondje gefietst te hebben over het terein besloot ik maar de andere camping te gaan aan de overkant. Ik raakte met mijn steenkolen duits in gesprek met de eigennaar en die liet zover ik kon verstaan weten dat het eigenlijk een camping was met vaste plekken, maar dat ik voor 2 euro mijn tentje wel op het gras mocht gooien. Dikke vette deal!

Na een nacht stapte ik weer op de fiets onderweg naar de volgende spot. Ik had via Warmshowers wat berichten gestuurd en kreeg een uitnodiging van Sebastian! Ik kon rond een uur of 6 langskomen. Ik was iets eerder in de stad aangekomen en besloot een pizzatje te eten om even wat calorieen naar binnen te werken. Ik kon niet pinnen en had enkel 2 euro contant, de pizzamayne gunde me en heb zo voor 2 euro een goddelijke pizza mogen verorberen. Heerlijk. Gelijk ff gekke recentie achter gelaten. Doe dat normaal nooit... maarja, he...

Eenmaal aangekomen bij Sebastian (Kamen, schuin boven Dortmund, 130KM) werd ik zeer vriendelijk ontvangen. Ik kreeg gelijk een koud biertje in mijn handen gedrukt en het was gelijk gezellig. We hebben de hele avond gekletst terwijl Sebastian te pas en te onpas allerlei lekkers over de tafel liet vliegen. Een heuze chef kok. Ik heb een heerlijke nacht mogen maken op de bank en een beetje kunnen opwarmen. Ze hebben zelfs mijn kleren gewassen voor me, wat wil je nog meer? De ochtend werd ik wakker met een profesionele capuchinno. Sebastian bleek ook nog eens een soort van barista skill te hebben. Er zat nog net geen fiets figuur in de koffie gegoten maar het smaakte er niet minder op. Ze hebben me tips gegeven voor de komende dag en verteld welke route ik het beste kon nemen en welke stad ik kon aan doen. En zo geschiedde.

(half 8 ochtend koppen represent)

Vol goede moed stapte ik weer op, klaar om de bergen te gaan trotseren. (Achteraf had ik beter via Keulen kunnen gaan...) Maarja, toch ff meegepakt. Ik had via de Komoot app een mooie route uitgestippeld naar de volgende locatie. Meschede (71KM). Dit was een prima tochtje, wat klimmen en wat dalen. Ik had wederom via Warmshowers wat berichten gestuurd maar kreeg helaas geen respons. Ik was rond een uurtje of 16 aangekomen in Meschede en ben toen gaan scouten naar een locatie om mn tentje op te gooien. Ik had via de Park4Nite app (Thanks Bart) een camperspot gevonden. Ik ben daar naartoe gefietst en zag ergens een stroomhokkie naast het spoor waar het hek open stond, lekker verdekt opgesteld en besloot dat als spot te plekken. Gezien het nog licht was ben ik aan de Ruhr gaan zitten. Onder een brug omdat het nog steeds een beetje regende. Toen het begon te schemeren ben ik naar de spot toegefietst en heb mijn tentje opgeworpen. Prima locatie, prima nacht, heerlijk geslapen.

De volgende dag vroeg uit bed, rond 8u zat ik weer op de fiets, ingepakt en al. Deze dag was terror. Heel veel regen gehad, verkeerde afslag genomen waardoor ik 2 uur lang mijn fiets een berg op heb moeten duwen gezien het puur modder en blubberblusie was waardoor mijn wiel contstant doorspinde wanneer ik een beetje aanzette. Dit was zeeeeer taai. Steeds iets van 10 stappen en weer op adem komen. Steile helling, regen, tegenwind. Achteraf bleek dit een pad te zijn waar enkel bosbeheerders komen om het houttransport weg te zijn voor grote bosmachines... naja enfin. Eenmaal boven was ik zeer gelukkig omdat ik weer wat kon afdalen. Maar dit was eveneens over hetzelfde pad met veel modder en geouwehoer, Dus remmen knijpen en hopen dat ik niet omval. Gelukkig is louter mijn telefoon gevallen nadat ik een instavideotje wou opnemen. Hier eindelijk uitgebroken was ik verheugd om weer asfalt te zien. Ik was deze tocht onderweg naar Winterberg, dus je snapt wel, er werd geklommen. Heb ik ook eens gezien waar jullie altijd jullie snoepreisjes naartoe boeken...

(Deze foto is niet in Winterberg overigens, maar ter onderbreking van de lange lap tekst)

Gelukkig was Winterberg het hoogste punt en heb vanaf daar heeeeerlijk kunnen afzakken. Ongeveer een uur lekker naar beneden mogen rammelen zonder te trappen. Gemiddeld 30/40kmpu, dat is heeerlijk. Dus van vloeken en schelden naar genieten en vreugde in een paar uur. Achja, alles heeft een links een rechts, een boven en onder, een goed en kwaad en je hebt netzoveel ingeademd in je leven als uitgeademd hebt zullen we maar zeggen. Enfin, ik was aardig gesloopt van de hele dag regen en besloot een hotel te pakken voor de nacht om alles even op te drogen en mijn tassen uit te zoeken. Sebastian vertelde me dat ik aardig wat zooi mee had. Ik heb in het hotel (een soort hoerenkast hotel..., zonder receptie, je krijgt een pincode en kunt naar binnen) mijn spullen heringedeeld en een doos van 5,2 kilo weer naar het thuisfront gestuurd. Scheelt een hoop sjouwen! Er zat gelukkig op steenworp afstand een DHL punt, dus dat was zo gefixt allemaal. Ook heb ik mijn fiets even een douch beurt gegeven en nagelopen na al het gestuiter van deze dag. Ik had gelukkig vloer verwarming dus heb de hele toko gebruikt om alles te drogen. Een paar handoeken om mijn fiets te poetsen, en toen ik deze in de wasbak wou uitwringen drukte ik perongeluk de wastafel door het tafelblad heen. Even een deurtje opengemaakt en vakkundig met twee toilet rollen weer in positie gebracht. Deurtje dichtgedrukt, niets meer aan doen. Dit hotel stond in Allendorf en was +- 65 km fietsen (nou ja fietsen.. duwen, klimmen, trekken allessss mi mattie).

Na een nachtje in dit hotelletje ben ik doorgereisd naar Alsfeld (+- 70km) waar ik een camping op het oog had. Het was een lekker dagje fietsen, eveneens weer klimmen en regen en tegenwind, maar minder zwaar dan de dag ervoor. Mooie route, en door veel 'spookdorpjes' heen gekomen. Sjees je daar doorheen en zie je letterlijk niemand. Heel gek idee. De auto's op de oprit verraadde dat er leven was. Maar Sebastian had me verteld dat met Pasen half Duitsland de hort op gaat. Een soort voorjaarsvakantie vibe wat wij hebben. Bijna alle winkels waren dicht en alles was uitgestorven. Maar daardoor ook heerlijk rustig fietsen. Eenmaal aangekomen bij de camping hing er een bordje met telefoonnummer. Dus ik bellen, bleek deze camping pas 1 mei open te gaan. De dichtsbijzijnde camping was 2 uur verder fietsen, en het was inmiddels 17u, en ik was aardig taai aan het geraken. Ik zag een burgerking aan de overkant en besloot daar even een happie te eten, en op internet te zoeken naar een spot om mn tent op te gooien. Toen de burger op was liep ik naar de fiets en werd aangesproken door twee gasten. We raakkte aan de praat en ze vertelde mij dat er een mooie plek was voor Wohnmobiels (camperts). Ze reden op hun step en wezen mij de weg naar deze plek. Ik ben even tussen de campers doorgelopen en een praatje gemaakt met de mensen met de vraag of ik achter hun camper mijn tentje voor een nachtje kon opgooien. Dit vonden ze prrrrimaaa. De hele avond met deze burgerking lui geouwehoert en voetbal gekeken! Was een mooie avond!

De volgende ochtend pakte ik mijn tentje in, en kwam de buurman mij een bak koffie brengen, sehr freundlich! Ik heb ze een sticker gegeven als bedankje en stapte op de fiets. Onderweg naar Bischofsheim in der Rhön (95km +-) waar ik een camping had gezien met zwembad. Deze dag was zeeeeeer top! Eindelijk zon voor het eerst in de trip. Het was goddelijk. Lekker in korte broek gefietst, wel nog met lange mouwen... En dat heb ik geweten. Mijn handen zijn compleet verbrand (zelfs met blaren) en mijn knieeen hebben ook een mooi rouge tintje mogen ontvangen. Het was een lekker daggie, maar er zat een bizarre klim in, 6KM lang, met hellingen van 10%. En dat moet je dan trappen met je volle bagage. Ook hier heb ik mijn fiets op sommige plekken voort moeten duwen omdat fietsen simpelweg niet te doen was. Ik heb een soort van princiepe van alles fietsen, maar die ging op dit stuk heel makkelijk overboord... Anders kwam ik gewoon niet verder. Ik zoefte af naar de camping, kwam aan en thank god ze hadden een plekje vrij. Ik heb gelijk voor 2 nachten geboekt.

Om een dagje bij te komen en van het zonnetje te genieten. Het is erg gezellig op de camping (de plek waar ik dit verhaal nu ook tikkende ben). Bij aankomst plofte ik eerst even neer voor een peukie en een biertje alvorens ik mijn tent opzette. Er kwam een ouder echtpaar die eveneens op fietsvakantie was en we hebben wat gekletst met elkander. Daarna kwam een ander stel fietsers aankachelen om te kletsen en we hebben de hele avond met elkaar doorgebracht. Ze boden mij eten aan, typische duitse kost. Sauerkraut mit wurst und kartoffel. Suuuuperrr. Deze morgen zijn ze vertrokken, we hebben nog ff bakkie koffie samen gedaan en toen stapte ze op de fiets, onderweg naar de trein. Maandag weder arbeit machen jaaaa... Ik ben even het stadje ingeweest. Was niets te doen, maar ff op een terasje een ijsje gegeten. Toen ik weer terug de camping op kwam werd ik uitgenodigd door een duits echtpaar om met hun mee te eten. Ze hebben verukkelijke pasta gemaakt, echt een van de beste die ik ooit heb gehad... foiii. Twee uurtjes aan tafel gezeten met ze en gekletst over alles en nogwat. Na een selfie gemaakt te hebben met mevrouw mocht ik weer vertrekken en heb nog wat aan mijn fiets gesleuteld. Nu op het laptoppie dit verhaal typen, en zo lekker slapen gaan.

Morgen (maandag) vertrek ik weer voor de volgende stop Cöberg waar ik een Warmshowers heb geregeld. So far so gooodddd!!
Ciaociaaaooo

Tchüss

-----

Bekijk wat korte clips van week 1 via Instagram of YouTube

Ga terug

SUPPORT

Buy me a coffee

Embark on a thrilling journey with me, where each moment is filled with unforgettable experiences. I share these adventures with you, fueled by love and passion.
If my tales bring you joy, consider fueling my vibes with a warm cup of coffee (or an ice cold beer) as I write my next update!

Support via Paypal Support via Tikkie
Week 1

Geschreven op 7 April 2024

Ola,

(half 8 ochtend koppen represent)